ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE

Det er blevet tid til endnu et lille tilbageblik på det år, som vi meget snart går ud af. I sidste uge kiggede jeg først tilbage på alle de gode ting og senere alt det, som også har gjort 2018 til en lidt svær omgang. Det har  været et år med op og nedture, men hvis der er noget, som også kommer til at kendetegne mit 2018 så er det, at det har været mit hidtil vildeste rejseår.

Det lå egentlig ikke i kortene og det var heller ikke noget, som jeg havde gjort mig de store tanker om. Dog havde jeg, ved årets begyndelse, en lang liste over steder, jeg gerne ville besøge og opleve, men at jeg mere eller mindre skulle nå at få krydset alle punkterne af, havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig.

De færreste af mine rejser var planlagt langt ud i fremtiden og de fleste bestod faktisk af forholdsvis spontane idèer. Sjovt nok var det også dem, der blev blandt de bedste. Der har både været afslappende rejser, travle arbejdsrejser, ligegyldige og unødvendige rejser og rejser, som har været med til at ændre en masse ting i mit sind.

Se med engang…

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 1

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 2

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 3

Thailand

Årets første tur gik hele vejen til Thailand, sammen med min familie. Min mor fyldte 60 år i samme periode og i stedet for at holde en stor fest, inviterede hun os børn og børnbørn på eventyr. Der var afgang i slutningen af Januar. Det perfekte tidspunkt at rejse til troperne, hvis I spørger mig. Vi var afsted i to uger og selvom vi, en efter en, blev ramt at en hurtig omgangssyge, så står det stadig klart i mine erindringer, som den bedste tid. Selv mine små nevøer snakker stadig om Thailand.

Vi tilbragte den første uge i byen Krabi, nærmere bestemt byen Ao Nang, hvor min mor og jeg faktisk havde været et par år for inden. Det vrimler med turister, men det er alligvel et genialt sted, fordi der ligger den ene trope-ø efter den anden, kort derfra. Det er primært også dem, man bruger dagene på at besøge.

Den sidste uge tilbragte vi på Koh Mook. En lille ø et par timer syd fra Krabi. Af alle tropiske steder jeg har besøgt, er det det vildeste. Vi boede i en lille hytte ned til stranden, omgivet af palmer og krystalklart vand. Turismen har stadig ikke taget overhånd derude og præcis derfor, føltes det ekstra unikt. Sådan en tur kunne jeg altså godt bruge igen.

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 4

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 5

Paris

Den næste rejse var en arbejdstur til byernes by, Paris. Jeg var så heldig at være blevet udvalgt som ambassadør for det amerikanske sportsbrand, Saucony. Et samarbejde der bl.a inkluderede en lille løbe-workshop i verdens smukkeste by (tough job). Jeg var afsted sammen med de andre danske ambassadører og deres danske PR-bureau og selvom det kun strakte sig over to dage, så nåede vi både at løbe, snakke, shoppe og spise en masse lækker mad og drikke lidt for meget vin.

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 6

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 7

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 8

Marrakech

Marrakech var på listen over steder, jeg meget gerne ville besøge i 2018 og i Marts måned skete det endelig. Jeg tog afsted sammen med to af mine rigtig gode veninder. Den ene arbejder også i modebranchen og den anden er fotograf og elsker at fotografere mere jeg selv gør. Med andre ord, et match made in heaven i en af verdens mest fotogene byer.

Marrakech var vild, vanvittig, smuk, beskidt, larmende, overvældende, fantastisk og på mange måde præcis som jeg forventede og på andre måder, alt andet end det jeg forventede. Det var en farvemekka uden lige og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg skal tilbage en skønne dag.

Jeg har selvfølgelig også lavet en rejseguide til byen, hvis nogen skulle få den samme idè.

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 9

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 10

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 11

Miami

Åh Miami! Den uge var jeg lykkelig, sådan helt ned-i-maven-lykkelig. Jeg var afsted sammen med Kat og selvom vi efterhånden har en del rejseeventyr i bagagen, så var den her tur uden tvivl den bedste. Det var en forholdsvis spontan beslutning at tage afsted. Ganske enkelt fordi vi en eller anden random dag kom til at snakke om, hvor meget vi gerne vil derover. Der var ikke langt fra samtale til handling og vi smuttede afsted i slutningen af April.

Miami var vild, overraskende og vanvittig fotogen og fyldt med pastelfarver. Det var en so-called workcation, hvor vi stod tidligt op alle dage, arbejdede, skød billeder og samlede content til vores rejseguides. Hjemmefra havde også samlet en håndfuld gode samarbejder, så vi kunne lave endnu bedre indhold. Vi skal uden tvivl også på sådan en tur i det kommende år.

Min guide finder I lige her.

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 12

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 13

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 14

Albanien

Efter Miami-turen nåede jeg næsten kun hjem og pakke min kuffert om, inden turen gik mod Albanien. En rejse, som min søster og jeg havde foræret min mor i fødselsdagsgave. Og what a place. For det første husker jeg det, som den vildeste kontrast til Miami, hvor alt var nyt, skinnende og vanvittigt dyrt. I Albanien koster en øl i et supermarked under 1 kr. og vi betalte aldrig mere end 200 kr. (i alt) for vores restaurantbesøg. Der var smadret, grimt men også charmerende. fattigdommen havde sat sine tydelige spor, men der var bestemt også en stemning af opblomstring og bedre tider.

Turen vækkede en kærlighed til Balkan-området i mig og jeg håber virkelig, at jeg også kommer til at besøge flere af landende i den nærmeste fremtid. Under rejsen mærkede jeg en ret stor interesse fra jer derude, så selvom det egentlig ikke var planen, fik jeg også bikset en lille rejseguide sammen.

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 15

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 16

Stockholm

Det var tydeligvis et forår, hvor jeg ikke tilbragte mange dage på dansk jord. I Maj måned var jeg en lille smuttur i Stockholm, sammen med en håndfuld blog-kollegaer og deres danske PR Bureau, 9 PR. Vi var inviteret derop af ELLOS i forbindelse med et designsamarbejde med en svensk blogger. Jeg elsker virkelig den slags ture, for selvom de ofte er korte og enormt intense, så kommer man altid hjem med en masse gode samtaler og oplevelser i bagagen. Forhåbentlig kommer der også flere af dem i 2019.

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 17

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 18

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 19

Frankrig

At jeg elsker at rejse, kan jeg ikke løbe fra, men enkelte gange har jeg også oplevet en voldsom mæthed og ture, hvor jeg faktisk har haft svært ved at nyde det, fordi jeg hellere vil være hjemme i mit rigtige liv. Sådan var den her tur. Faktisk havde jeg nærmest helt glemt at jeg var på den, så den har vist ikke gjort det helt store indtryk 😂

Jeg var afsted sammen med min amerikanske vennegruppe, som jeg, året for inden, også rejste rundt i Sydstaterne med. Planen var oprindeligt, at vi skulle rejse rundt i sydeuropa. Et sted, jeg aldrig bliver træt af. Uden at sige for meget, så har gruppen en chef. Eller et overhovede, om man vil. En som tager beslutningerne og som også er rigtig god til det. Desuden kan det være godt med sådan en, når 7 mennesker skal rejse sammen.

Men her tog det nok lige overhånd for mig. Sydeuropa blev aflyst og i stedet kørte vi rundt i midten af Frankrig blandt vinmarker og små landbyer. Efterfølgende tilbragte vi tre dage i Paris. Dagene i naturen var skønne og en rigtig fin oplevelse. Paris er jo også altid en god idè, men jeg havde svært ved at nyde det med et altoverskyggende hjemve og desuden havde jeg også besøgt byen få måneder forinden. Med andre ord, så blev det en lidt anden rejse, end den jeg havde sagt ja til at joine, nogle måneder for inden.

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 20

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 21

Bremen

Juni måned bød også på en arbejdstur. Denne gang var det i forbindelse med et samarbejde med Tysk Turistinformation. Turen gik til Bremen i Nordtyskland, hvor jeg havde de skønneste dage. Både fordi jeg havde fornøjelsen af at have min bestie, Julie, med på arbejde og fordi det kan være enormt interessant at opleve en by eller område, som man nok ellers ikke lige var rejst til.

I kan se min guide til en weekendtur i Bremen lige her.

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 22

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 23

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 24

Kroatien

I år var jeg så heldig at komme på hele to sommerferier. Den bestod af 10 fantastiske dage i Kroatien, hvor jeg ingen var afsted sammen med Julie. Vi besøgte også Kroatien to år forinden og forelskede os fuldstændig. I denne omgang delte vi turen op i to: første halvdel på øen Hvar og den sidste halvdel i byen Makarska på fastlandet.

Vi havde egentlig tænkt, at Hvar skulle byde på ren afslapning, oven på et par travle måneder for os begge, mens Makarska skulle være stedet, hvor vi festede og skejede ud. Det endte med at blive helt omvendt. Hvar var overraskende festlig og fyldt med liv og glade dage, men Markarska mest af alt bød på russiske turister knapt så meget idylisk natur. Vi havde de skønneste uger og jeg glæder mig helt vanvittigt til vores kommende eventyr i Sri Lanka.

Desuden besluttede jeg mig også for at holde HELT fri hele ferien. Det betød også, at bloggen ikke blev opdateret i hele perioden. Noget jeg ikke havde gjort i 8 år. Det var så godt for mig og jeg lærte også, at det er noget, jeg sagtens kan gøre igen. I er her jo stadig 🖤

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 25

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 26

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 27

Zakynthos, Grækenland

Forholdsvis spontant, besluttede jeg mig for at joine mine forældres sommerferie til den græske ø, Zakynthos. Jeg nåede kun at være hjemme i 5 dage efter Kroatien og det betød også, at jeg brugte det meste af Juli måned i syden. Det var den skønneste tur og selvom dagene var rolige og på mange måder lignede hinanden, som de jo gør, når man rejser med sine forældre, så fik jeg i aller højeste græd genfundet min krælighed til Grækenland. Maden, naturen, de blå vand og de venlige mennesker. Det kunne være en meget god kandidat til min kommende sommerferie.

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 28

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 29

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 30

Beirut

I sommers flyttede en af mine bedste veninder til Beirut og selvom jeg stadig savner hende hver eneste dag, så er der også kommet noget godt ud af det. Nu har jeg nemlig en undskyldning for at rejse til hummus-land i tide og utide. I slutningen af August lagde jeg mit første besøg og det var uden tvivl nogle af de sjoveste fem dage, jeg længe har haft.

Vi drak hvidvin til den store guldmedalje, spiste hummus flere gange om dagen og grinte så meget, at jeg havde ondt i mavemusklerne da jeg kom hjem. Det er en fantastisk by, som har så meget at byde på. Historie, politik, smukke bygninger, grimme bygninger, fattigdom, rigdom og et køkken ud over det sædvanelige. Jeg skal snart tilbage og det kan altså kun gå for langsomt.

Min rejseguide var længe under vejs, men den blev endelig udgivet for et par uger siden.

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 31

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 32

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 33

Mallorca

Efteråret bød også på en lille spontan rejse. På en af de første mørke aftener var jeg ude og spise med min veninde, Kassia. Vi blev hurtigt enige om, at vi begge godt kunne bruge lidt sol og en mulighed for at genopfriske vores spanske. Heldigvis varer sommeren noget længere sydpå og det tog ca. èn søgning på Momondo og så havde vi booket et par billetter til Malloca.

Det var en kort tur på 4 overnatninger, hvor vi boede på et skøn hotel i udkanten af Palma. Det var stadig varmt, så vi tilbragte de fleste af dagene ved poolen, de sene eftermiddagstimer med shopping og de sene aftentimer på restauranterne. Selvom det måske kan lyde skørt at sige, at jeg jeg ligefrem “trængte” til sådan en tur, oven på mit hidtil vildeste rejseår, så faldt den altså på et ret godt tidspunkt. Jeg var inde i en ret svær periode og af en eller anden magisk grund, så sker der altid noget godt i mine tanker, når jeg trækker stikket og rejser væk.

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 34

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 35

ÅRET DER GIK: ALLE REJSERNE 36

Mexico

Åh Mexico!!! Den rejse glemmer jeg aldrig. På en måde skete der ikke noget som helst og på en måde skete der alt. Jeg kom hjem som et helt nyt menneske og aldrig har en tur gjort så meget godt for mig. Desuden var det endnu et punkt på min rejse-bucket-liste der blev krydset af og jeg blev bekræftet i, at jeg slet slet ikke er færdig med den del af verden.

Lige med undtagelse af Beirut, så er det også det sted, hvor jeg har spist aller bedst og selvom det er over en måned siden at jeg kom hjem, så savner jeg stadig min daglige Guacamole (og Margarita, for den sags skyld). Alt levede fuldstændigt op til mine forventninger og landet var ligeså smukt og farverigt, som jeg drømte om. Strandene er fantastiske og vandet er blåt og klart.

Rejsen var delt op I to dele; den første uge tilbragte vi på paradis ø’en Holbox, hvor man ikke kan lave noget som helst andet end at slappe helt af. Den anden uge blev brugt i en noget mere turistet by, Playa Del Carmen. Lidt af en kontrast til det stille ø-liv, men bestemt også et besøg værd.

I skrivende stund har jeg kun fået skrevet en guide til Holbox, men den om Playa Del Carmen og Tulum-området er lige på trapperne.

Kantini Berlin

Berlin

Årets sidste rejse gik til noget så eksotisk som Berlin-land. Selvom byen ikke viser sig fra sin bedste side, når vi når hen i vintermånederne, så var det alligvel en helt enormt skøn lille getaway. Det var endnu en arbejdsrejse, hvor jeg var afsted sammen med PR Bureauet Agency V og en håndfuld af mine skønne blog-kollegaer. Vi var inviteret derned at Kantini, som er et skønt lille madmarked i byens vestlige del.

Udover en frokost og en fin og interessant rundtur i madmarkedet og centret, Bikini, hvor det ligger, så brugte vi også tiden på at hygge, spise en sen lækkert aftensmad, feste lidt og nyder det enormt lækre hotel vi boede på.

Jeg har fortalt meget mere om turen lige her.

Læs også

Året der gik; Alt det bedste

Året der gik, de hårde tider