REJSEGUIDE TIL NORDIRLAND: TRE DAGE MED EVENTYR OG GAME OF THRONES

Reklame for Nordirlands Turistråd

For præcis to uger siden, rejste jeg et lille smut til Nordirland og I kan tro, at jeg har glædet mig til at dele ud af de fine glimt og stunder fra turen. Det var nemlig en helt vidunderlig en af slagsen og til tider lidt af et eventyr. I hvert fald en oplevelse, som jeg er enormt taknemmelig over at have fået.

Inden afrejse havde jeg ikke gjort mig specielt mange tanker og mine forventninger var heller ikke skyhøje. Dog lovede programmet masser af natur og landlig idyl og flere af punkterne indeholdt noget med Game Of Thrones. Ganske enkelt fordi, store dele af 1. og 2. sæson er filmet i netop Nordirland. Som jeg vist nok har fortalt herinde, så er det en af de få serier, som jeg aldrig har fået set men fordi jeg netop skulle på denne tur og fordi det pt. fylder enormt meget i samtalerne rundt omkring i disse dage, besluttede jeg mig for at komme i gang.

Det skulle vise sig at være en god beslutning. Både fordi der rent faktisk ER noget om snakken, når folk siger, at det er verdens bedste serie, men bestemt også fordi, den gjorde denne så meget mere interessant. Når det så er sagt, så betyder det selvfølgelig ikke, at man ikke kan rejse til Nordirland uden at have set GOT 😉

Selvom vi kun var afsted i 3 dage, så nåede vi alligevel at oplevere mere, end hvad jeg ofte gør, når jeg rejser i en uge. Jeg har SÅ mange billeder og mindst lige så mange fortællinger, at jeg overvejede, at dele indlægget op i to. Men vi kan ligeså godt tage det hele på èn gang, ik? Det er jo søndag 😉

Så her kommer historien om min lille Nordirlandske eventyr…

Rejseguide til Nordirland

Desværre går der ikke mange direkte fly mellem Belfast og København og det betød, at vi skulle flyve til Dublin, som ligger i Irland. Derfor skulle vi naturligvis ud på en lille køretur, for at komme til dagens første stop. Det tog godt og vel 2 timer, men det kan man næsten kun se som en gave, da min passerer så mange fine og smukke landskaber.

CASTLE WARD (WINTERFELL)

Dagens første stop var et af dem, hvor Game Of Thrones var hovedtemaet. Vi skulle nemlig besøge Castle Ward, som dannede rammerne om selveste Winterfell i seriens 1. sæson. Alle GOT-fans ved, at det i sig selv var en vild oplevelse bare at være der 😉 Vi blev mødt af en af guiderne, som tydeligvis var svært glad serien og som lignede en, der lige var trådt ud af en af scenerne.

Han var mildt sagt virkelig optur og fortalte med en gigantisk entusiasme. Vi blev vist rundt på hele området, som havde dannet rammer for mange af de ikoniske scener. Han var endda så tjekket (og garvet) at han gik rundt med en lille mappe med laminerede billeder, der viste eksempler. Selvom han guidede turister rundt flere gange om dagen, lød han ikke til at være noget der minder om træt af det og han havde også set serien flere gange, end han selv kunne tælle. Det kalder jeg en ægte fan.

Læs også: Rejseguide til Miami

Rejseguide til NordirlandEt lille fun fact: klimaet i Irland og Nordirland er forholdsvis mildt, pga. golfstrømmene. Det betyder at de har milde – men våde – vintre, hvilket resulterer i at der gror palmer og hele landet.

Besøget på Castel Ward (Winterfell) bød ikke kun på rundvisning og fortællinger. Til sidst fik vi også mulighed for at hoppe i en af de ikoniske kapper, vi fægtede lidt med svær og skød selvfølgelig med bue og pil. Normalt kaster jeg mig aldrig ud i den slags og min første tanke var også “at det punkt springer jeg nok lige over”. Men da vi stod der, føltes det som det eneste rigtige og hele vores gruppe gik all in og embracede muligheden. Det er nok det tætteste jeg nogensinde har været på at spille rollespil.

Udsigten fra The Cuan

THE CUAN

Efter besøget på Winterfell kørte vi til den lille nærliggende by, Strangford, hvor vi tjkkede ind på The Cuan. Et lille bitte hotel og kro med en bar restaurant og få værelser. På The Cuan havde de også set fidusen i GOT-turismen og i deres restaurant tilbød de en ægte banquet med mad ala det de spiser i serien og selvfølgelig rigeligt med kander øl. Jeg elskede virkelig hvert sekund af det og det blev ikke mindre genialt af, at vi også her, skulle være iført kapper under middagen. Det eneste minus var, at rummet var helt mørkt, så jeg har desværre ikke billeder derfra.

TOLLYMORE FORREST PARK

Dag 2. startede med endnu mere Game Of Thrones. Vi forlod The Cuan og kørte videre til The Tollymore Forest Park, hvor vi blev mødt af en endnu vildere GOT-entusiast end ham, vi havde mødt dagen forinde. Skoven og parken har også dannet rammer for mange af seriens ikoniske scener og vi blev vist rundt og så dem alle. Vi var så heldige, at vi skulle ud på en af de klassiske Game Of Thrones-tours. Det er simpelthen så vildt at tænke på, hvor meget turisme at den serie har kunne føre med sig.

Også her havde guiden selvfølgelig medbragt en mappe med billederne fra de forskellige scener og ham her var endda så tjekket, at han også diskede op med en Ipad, så vi kunne se (og gense) de selvsamme scener. Af alle de søde, sjove og venlige mennesker vi mødte på turen, var han uden tvivl min favorit 🖤

Rejseguide til NordirlandTrue fan

THE GOBBINS

Næste stop på dagen, bød på noget af en vandretur i de smukkeste omgivelser. Vi skulle besøge “The Gobbins” som er en unik gåtur langs vandet og gigantiske klipper. Her har man ved hjælp af gangbroer og små stier, bygget en godt og vel 3 km lang rute. I grupper bestående af ca. 15 personer bevæger man sig ud på den – og tilbage igen – med en guide (som naturligvis også er fyldt af entusiasme) der fortæller om områdets historie, langs vejen.

Turen er ikke for svaggående og man får både udleveret særlige støvler og sikkerhedshjelm. Vi var enormt heldige med vejret og blev mødt af en lun og smuk forårsdag, men på mange af årets øvrige dage, kan man forvente en forholdsvis dramatisk tur, der både byder på høje bølger og stærk vind. Personligt var jeg forholdsvis glad for at få den milde version 😉

Læs også: Rejseguide til Sri Lanka

NEW FORGE HOUSE

Dagens sidste stod og der hvor vi skulle overnatte, er var ultimativt turens højdepunkt. Vi tjekkede ind på New Forge House, som ligger en god times kørsel fra Belfast. Forestil jer toppen af landlig britisk idyl, frodige planter, fuglekvidder og smukke blomster – så har I New Forge House.

Det er et lille familieejet Bed & Breakfast, bestånde af 6 værelser, en bar-stue og en restaurant. Ved ankomsten blev vi budt hjertelig velkommen af ejerne, som selvfølgelig også var varme og venlige, som dagen var lang. Vi tjekkede ind på vores værelser, gik en tur i den frodige og smukke have og mødtes derefter i baren til en drink, efterfulgt af en middag, som uden tvivl er en af de bedste jeg har oplevet i meget lang tid.

Ejerne og de få medarbejdere var kærlige og hjertevarme og vi havde ikke boet der i mere end en time, før de kendte vores navne og havde totalt styr på, hvem af os der ikke spiste kød og hvem af os, der ikke spiste fisk. Det var dem selv der stod i køkkenet og dem selv, der serverede maden. Magen til gæstfrihed skal man altså lede længe efter.

Rejseguide til Nordirland

Rejseguide til NordirlandJeg havde naturligvis luret lidt på stedet hjemmefra og kunne ikke komme i tanke om en mere passende og matchende kjole, end min blomstersag fra Zara.

Rejseguide til NordirlandOm morgenen på dag 3. mødtes vi igen i restauranten, hvor der var disket op med en lækker og simpel morgenmadsbuffet. Dertil kunne man også vælge ala carte, hvor menuen bl.a bød på æg (som man ønskede dem) og selvfølgelig pandekager.

BLESSING BOURNE COUNTRY ESTATE

Inden turen gik hjem på dag 3. havde vi endnu et lille stop. Her besøgte vi Blessing Bourne Country Estate, som var endnu en lille perle i smukke og idylliske omgivelser. Et Family Home, som både byder på overnatning og aktiviter i naturen. Vi blev budt velkommen af en glad og kærlige ejer, fik serveret te og scones og fik fortællinger fra området.

Derefter blev vi kastet ud på en Mountain bike-tur i et ægte udfordrende terren. Hvis jeg havde lidt mere isolering bagi, så var det en sport, som jeg godt kunne gå hen og blive bidt af. Hvis man kommer forbi, så kan jeg i hvert fald varmt anbefale at slå et smut forbi og prøve sådan en tur. Man bestemmer selv længden og den omliggende skov er så smuk og frodig og pga. det milde klima, minder den til tider om en ægte jungle.

Rejseguide til NordirlandEt af de fine dyr på gården

Rejseguide til NordirlandÆgte biker girl i praktisk, vindtæt (og ret smart) jakke fra Timberland.

Rejseguide til Nordirland

Hvis I nogensinde har overvejet at tage til Nordirland, kan jeg kun sige; GØR DET. Jeg drømmer allerede om at komme tilbage og suge endnu mere af den smukke natur til mig og tale med de venlige mennesker. Der skal i hvertfald lyde et KÆMPE TAK til landets turistråd for at give mig en helt unik oplevelse og åbne mine øjne for endnu et fantastisk land 🖤