MIN STORE BALI-GUIDE ER OPDATERET

Som overskriften også fortæller, så har jeg opdateret min store guide til Bali. En guide, som jeg ved, at flere af jer har brugt og I kan tro, at det varmer mit hjerte. At få det gjort, har været et af de helt store punkter på min sommer-to-do-liste og det tog også noget længere tid, end jeg lige havde regnet med.

Dels fordi mange af afsnittene skulle skrives om, da de tog udgangspunkt i èt af mine besøg i det skønne paradis, men nu har jeg jo efterhånden været der et par gange. Og så også fordi jeg simpelthen havde så mange ting at fortælle om og gerne ville have det hele med.

Nu er den her i hvert flad og så må vi se, om der kommer en dag i fremtiden, hvor jeg bliver nødt til at udvide den igen. Min mavefornemmelse siger mig, at jeg nok ender med at tage tilbage inden alt for lang tid 😉

Husk at I altid kan finde den og flere af mine andre rejseguides i menuen ude til højre OG oppe i menuen for oven <3

OLYMPUS DIGITAL CAMERABali! Stedet jeg aldrig nogensinde bliver træt af at besøge og hvis det står til mig, så vil jeg komme der minimum en gang om året, resten af mine dage. Indtil nu har jeg besøgt paradiet 3 gange. Første gang var tilbage i November 15, hvor Kat og jeg besøgte Rikke i Singapore. Her tog vi lige en lille weekendtur til Bali (ja, det gør man når man bor der). Dengang var vi der kun i to dage og fik slet ikke nok.

Præcis derfor besluttede vi os for at tage tilbage igen i April 16, hvor vi boede en uge i Seminyak og tog på enkelte ture til andre steder af øen. Her blev jeg kun mere forelsket og besluttede mig for, at jeg ville rejse derned i en længere periode. I april 17 tilbragte jeg 3 uger dernede. Min veninde, Julie, joinede den første del af rejsen og den sidste del tilbragte jeg alene.

Bali er et sandt paradis. Af alle de steder, jeg nogensinde har været, er det klart det sted, som har tryllebundet mig mest. Øen har bare noget magisk over sig og duften, maden, klimaet, menneskerne og stemningen SKAL opleves.

Desuden er det vigtigt også at nævne, at Bali også er en oplagt destination for solorejsende. Noget som jeg jo selv er ret glad for. Over alt i gaderne og på restauranterne, kan man spotte folk, som sidder alene. Ikke på den ensomme måde – det er tydeligvis et bevidst valg, for er der et sted hvor man finder fred og ro og hvor tid ikke betyder specielt meget, så er det Bali.

OLYMPUS DIGITAL CAMERARejsen derned? Hvad er nemmest og hvad koster det?

Lad os starte med det helt praktiske – nemlig selve rejsen. Der findes naturlivis et hav af forskellige måder at komme derned. Første gang havde vi, som sagt, et stop i Singapore, da vi besøgte Rikke. Herfra fløj vi med Tiger Air til noget der minder om 500 kr. retur.

Anden gang var vi faktisk også et smut forbi Singapore, men kun i transit. Vi fløj direkte til Singapore fra København med Singapore Airlines. Herefter havde vi ca. 2 timer i lufthavnen, inden vi tog videre til Bali. Den sidste rejse tager ca. 2,5 time. Vi endte med at give godt 5000 kr. for billetterne.

Siden mit første besøg, har jeg jævnligt holdt øje med priserne og markedet og ud fra det kan jeg konstatere, at de faktisk er sådan nogenlunde faste. Det er næsten altid muligt at kommer derned for et sted mellem 5 og 6000 kr. retur. Også med gode flytider. Dog skal man lige holde sig fra højtider og højsæsoner. Her stiger de næsten til det dobbelte. Når jeg har søgt på billetter, er det typisk med Singapore airlines, hvor der så er mellemlanding i Singapore eller Qatar airlines, med mellemlanding i Doha. Hele rejsen tager et sted mellem 17 og 20 timer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASMINYAK: HVOR KAN MAN BO?

Astagina Resort

I denne omgang havde vi 7 hele dage dernede og boede på to forskellige hoteller. Det første var Astagina Resort, som ligger i Seminyak. Det var et virkelig godt resort, som mere eller mindre havde det hele. Der var helt almindelige ferielejligheder med to rum, så var der mellemklassen, hvor lejlighederne var en lille smule mere eksklusive og i to etager. Sådan en havde vi og det fungerede super fint, når vi var tre. Til sidst havde de også den helt store pakke, som var de helt eksklusive lejligheder, med egen pool, solseng og hvad der nu ellers hører sig til.

Det er et sted som jeg klart vil anbefale, hvis man rejser uden små børn og godt kan lide den der rolige, afslappende og tilbagetrukkede stemning. Der mangler bestemt ingenting. Hver onsdag holde de middag i haven, hvor der både er mad, musik og fællesdans. Vi ankom en onsdag, så vi lagde ud med sådan en omgang og det var egentlig en meget sjov oplevelse.

Resortet ligger fint placeret i Seminyak og man kan gå til stranden på ca. 5 minutter. Der er et hav af spisesteder, butikker og cafèer rundt om hjørnet. De steder vi besøgte lå dog et stykke væk, men ikke længere end en taxa-tur på 10 minutter og sådan en koster ca. 7 kr.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHaven på Astagina Resort

OLYMPUS DIGITAL CAMERADen lejlighed vi boede i

OLYMPUS DIGITAL CAMERADen store fællespool

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVærelserne med privat pool

OLYMPUS DIGITAL CAMERATS Suites

Senere på ugen rykkede vi til TS Suites, som faktisk er placeret på den samme gade. Det var det samme sted vi boede, første gang vi var på Bali, så vi sidste, at det også ville være en sikker vinder. Det er en lille smule dyrere men stadig overkommeligt. Her mangler der heller ingenting. Hotellet har både rooftop-pool, fitness center, bar og en fantastisk god air condition 😉

I det hele taget er hoteller ret billige på Bali og der er masse af dem. Jeg har i hvert fald spottet mange steder, jeg gerne vil bo en anden gang. Er man typen, som gerne vil se et sted, inden man booker det, så tror jeg sagtens at det vil kunne lade sig gøre, at tage derned med en enkelt eller to planlagte overnatninger og så finde resten når man er der.

IMG_2698Ts Suites

IMG_2695Ts Suites

UBUD: HVOR KAN MAN BO?

Når det kommer til Ubud, skal man være opmærksom på, at vi har at gøre med et forholdsvis stort område. Ubud er også en by, men siger man bare “Ubud” så kan man også risikere at ende på et resort, som ligger 7 km fra den nærmeste restaurant og Købmand. Offentlig transport er der ikke meget af i området og den bedste (og næsten eneste) måde at komme rundt, er at køre på scooter. Er man ikke glad for det, så vil jeg klart anbefale at man bosætter sig i selve Ubud by, hvor man har mulighed for at gå rundt.

Labak River Hotel:

Her boede jeg, da jeg besøgte Bali i April 17. Som udgangspunkt bookede vi hotellet, fordi det var helt enormt billigt, i forhold til hvad billederne fortalte. De snyder måske en smule, for SÅ godt var det altså heller ikke. Værelserne fejler intet, personalet er enormt venlige og poolen er skøn. Dog er placeringen ikke optimal, hvis man ikke vil køre på en scooter. På et kort ser det måske ud som om, at byen ligger i gåafstand, men problemet er bare, at det er umuligt at gå på vejene. Der er ikke fortove og der kører sindsygt mange biler.

En anden ting, er morgenmaden. Den er så dårlig, at man ligeså godt kan springe den over. Til gengæld ligger der flere cafèer i nærheden, hvor man kan få smoothie bowls, friske salater og grønne juicer. Bl.a Sage, som I kan læse mere om i mad-afsnittet.

Når alt det så er sagt, så vil jeg stadig anbefale hotellet, man får virkelig meget for pengene.

img_0637Labak River Hotel

CANGGU: HVOR KAN MAN BO? (eller nærmere, hvordan skal man bo?)

Når det kommer til hoteller og boliger i Canggu, så er det en lidt anden historie, end man af de andre steder på Bali. Mest af alt fordi vi har at gøre med et område, som ikke er turistet i den klassiske forstand. Der er det vrimler med Australier og europæere og pigerne er smukke med langt lyst hår og de fleste mænd er veltrænede med manbuns. Folk kommer ofte til Canggu for at blive i en længere periode og det er primært for at surfe og dyrke det gode liv. Her er det mere normalt at leje et værelse i en såkaldt villa og det vil jeg også klart anbefale, at man gør.

På Airbnb er der masser af den slags og det samme gælder facebookgruppen, Canggu community. Rejser man alene er det en kæmpe fordel at bo på den måde, da man ofte bor sammen med andre.

Da jeg besøgte Canggu var jeg alene og endte med at booke mig ind i det her kvinde-kollektiv. Det var ganske fint og man får ret meget for pengene. Der bor omkring 8 kvinder. Halvdelen af dem bor der long-term og den anden halvdel short-term. Jeg var naturligvis short-term. Huset har alt hvad man skal bruge; fine værelser, et køkken, en fin have og selvfølgelig en pool.

Da der kun må på en på hvert værelse, er de fleste solo-rejsende og det skaber en god stemning. En stemning, som i øvrigt er meget Bali-agtig. Med det mener jeg, at det tiltrækker ret mange spirituelle typer, som elsker yoga og det der med at finde sig selv. Der er også ret meget nøgenhed på stedet. De fleste bader og soler topløse – alt sammen noget, jeg lige skulle vænne mig til.

En af de bedste ting ved stedet er, at det ligger lige ved siden af Pomelo Cafè, som er en af de der fantastiske Bali-cafèer, hvor man kan få alt det sunde og farverige mad man ønsker. Faktisk endte jeg med at spise der hver eneste morgen, i den periode jeg boede der.

dagbog1Mit værelse i collectivet / Morgenmaden på Pomelo Cafè

Hvad skal man lave og se?

Her skal jeg bestemt ikke gøre mig til ekspert, for der er stadig mange ting på Bali, som jeg mangler at se. Min liste over ting jeg stadig gerne vil opleve dernede er lang, så jeg har virkelig en god grund til at vende tilbage igen igen 😉 Da jeg var afsted i April 16 kørte vi ud på to endagsudflugter, hvilket jeg varmt kan anbefale. Det er super nemt at finde en driver, som gerne vil køre rundt og de kan gøre det for under 500 kr. for en dag.

Vores første udflugt til Uluwatu – det kan man sagtens gøre på en enkelt dag, hvis man bor i Seminyak eller Canggu og på turen besøgte vi følgende steder:

Endags tur til Uluwatu, Bingin Beach og Padang Padang Beach

Uluwatu er den sydlige del af øen og vist det navn man bruger, om den lille halvø, som Bali’s sydlige del består af (det giver mening, hvis man googler Bali map). Vi havde læst os frem til, at det var det sted, man ville finde nogle af øens bedste strande og at det var der man fandt den der ægte surfer-vibe. Det var ganske sandt og stedet var lidt af et paradis, med en helt fantastisk stemning.

Først kørte vi til Bingin Beach, som klart er den bedste jeg har set på Bali. Der var bølger, men ikke for store til at man kunne hoppe i. Her hang vi lidt ud på Kellys Warung, som var en slags beach bar, med den skønneste og afslappede stemning. Jeg blev så vild med det, at jeg kort overvejede om jeg skulle forhøre mig om, om de mon manglede en medarbejder i en periode til vinter. Jeg leger stadig med tanken.

Efterfølgende kørte vi til Padang Padang beach, som var ikke var helt så god. Egentlig har jeg læst mig frem til, at det skulle være en af de bedste og mest uopdagede stande dernede, men faktisk fik jeg den modsatte opfattelse. Måske kom vi på en forkert dag? Men den var lille, proppet med turister og sælgere. Det har naturligvis også sin charme, for vi blev da hængende en times tid og drak en kold øl.

Vi slog også et smut forbi Single fin som ligger på en klippe med den vildeste udsigt og igen, med en surfer-stemning, som man ikke kan undgå at blive ret betaget af. Her serverer de også Fruit balls fra Bali’s bedste Nalu Bowls (mere om det under maden)

Man kan sagtens køre til Uluwatu på en enkelt dag og transporten derned tager ca. en time fra Seminyak.

OLYMPUS DIGITAL CAMERABingin Beach

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVed Kellys Warung

Endags tur til Ubud

Vores anden endagstur gik til Ubud og det var et sted, som jeg blev så vild med, at jeg var nødt til at besøge det igen, da jeg var afsted i April 17 og  som jeg vist også har fået nævnt et par gange herinde, så er det et af de steder, som længe har været på min bucket list.

Som sagt tog vi derop på en endagstur da jeg var der første gang, så vi fik kun set området overfladisk. Jeg blev ikke skuffet og det er afgjort det mest afslappende og zen-agtige sted, jeg nogensinde har besøgt. Ubud siges jo at være østens centrum for Yoga-fans og rejsende. Da vi kom derop spiste vi frokost på Alchemy, som i SKAL prøve, hvis I kommer dertil. Det er en kæmpe cafè som serverer diverse lækre og økologiske retter. Her kan man bl.a og blande sin egen fruit ball og og salat. Jeg skal helt sikkert tilbage hertil en dag.

Herefter tog vi ud og kiggede på de famøse rismarker. Vi bad vores chauffør om at finde de spots, som var mindst turistede. Det var heller ikke slemt, men lad mig bare sige, at vi ikke var de eneste som lavede photoshoots 😉

På vejen tilbage mod Seminyak opdagede vi også, at man kører langs en vej, hvor de små butikker ligger på række. Alt var billigere deroppe (som i VIRKELIG billigt) og hvis man sætter tid af til det, så er jeg sikker på, at man kan gøre et rigtig godt fund. Især når vi snakker interiør.

Ubud Marked

Da jeg kom tilbage til Ubud i April 17, besøgte jeg også Ubud marked og det var et kæmpe mekka, som jeg slet ikke forstår, at jeg ikke besøgte første gang. Størrelsen på markedet er meget overskueligt, men man kan købe alt fra smukke farverige kurve, til mad, silkekimoner og andet fint tøj. Alting koster ingenting og her må man virkelig ikke snyde sig selv for at smutte forbi.

Ubud kan også sagtens besøges på en enkelt dag, men har man mulighed for det, så vil jeg nok anbefale at man tager en overnatning deroppe. Også for at opleve stemningen sådan rigtigt. Fra Seminyak tager det mellem 1,5 og 2 timer at komme derop.

img_0642Ubud marked

img_0640Ubud marked

img_0652Ubud marked

OLYMPUS DIGITAL CAMERARismarkerne

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMaden på Alchemy

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMix your own Bowl

OLYMPUS DIGITAL CAMERAShopping I Ubud

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPotato head

Vi går lige fra en ene yderlighed til den anden. Potato head er en Beach club i Seminyak og vi høre allerede meget om den, på vores første rejse. Her nåede vi dog aldrig forbi. Det gjorde vi heldigvis anden gang og vi endte faktisk med at tilbringe en hel dag derinde.

Man skal ikke lade sig skræmme af “club-delen” – i hvert fald ikke i dagtimerne. Kort fortalt er det et sted, som ligger ud til havet, hvor der er pool, spisersteder og barer. Man skal komme tidligt (omkring kl. 10) for så får man også en strandseng at ligge i. Den betaler man godt og vel 500 kr. for i alt. Halvdelen går til selve sengen og resten kan man så spise og drikke for i løbet af dagen. Når man er flere, er det jo faktisk en helt billig og ikke mindst fantastisk måde at tilbringe en dag. Man skal dog lige indstille sig på, at omkring kl. 16 ændrer stemningen sig en lille smule og bliver en kende mere festlig. Om aftenen fortsætter det, men så kan I næsten selv gætte hvad det handler om 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERAUdsigten fra Potato head

Hvordan kommer man rundt på Bali?

Igen er vi også inde på et område, hvor jeg ikke kan gøre mig til ekspert, men kun dele ud af egne erfaringer. Alle gange jeg har besøgt øen, har jeg benyttet mig af følgende to muligheder: En driver og taxa. Det lyder måske lidt fint og fornemt med sådan en driver, men man skal huske på, at Bali er enormt billig, så det koster mindre at hyre sådan en, end det gør at leje en bil i sydeuropa.

Da vi ankom til Bali under mit 2. besøge, havde Astagina Resort sørget for at vi blev hentet i lufthavnen (det gør de fleste hoteller). Her blev vi hentet af Ibob, som er et af de mest venlige mennesker, jeg længe har mødt. Han fortalte os, at vi bare kunne skrive til ham, hvis vi fik brug for en chauffør i løbet af vores rejse. Det gjorde vi og vi benyttede hans tilbud til begge vores endagsture. For hver dag skulle han have omkring 250-300 kr. og det var altså uden tidsbegrænsning eller noget. Vi lovede ham også, at vi lige ville give hans navn videre, hvis nogen af jer en dag skulle derned og få bruge for en god chauffør. Han kan kontaktes på Facebook og findes lige her. Jeg endte også med at bruge ham flere gange, da jeg rejste tilbage i April 17 og her gjorde han igen et upåklageligt job 😉

Taxa

I Seminyak er der et have af taxaer og man skal ikke vente meget mere en 15 sekunder, hvis man står på de store veje. Dem har jeg benyttet hver gang jeg har været der – når vi skulle ud og spise, på stranden eller på shopping. En taxatur fra den ene ende af Seminyak til den anden, koster et sted mellem 10 og 20 kr. Inden man stiger om bord, skal man dog lige sikre sig, at man vælger en taxa med et taxameter. Ellers bestemmer de bare selv prisen og så kan man altså blive snydt gevaldigt, skulle jeg hilse og sige 😉

Det bedste sted at benytte sig af Taxaer er klart i Seminyak. De er selvfølgelig også til at få i Ubud og i Canggu, men der er bestemt ikke ligeså mange af dem og så er de også en anelse dyrere i de områder.

Scooter

Man skal ikke læse meget om Bali før man opdager, at Scooter afgjort er deres foretrukne transportmiddel. Det var især på min 3. rejse, at jeg opdagede hvor handicappet man faktisk er, hvis man ikke ikke kan lide at køre sådan en (læs: mig). I Seminyak kan man sagtens klare sig uden og benytter ovenstående muligheder, men skal man til Ubud eller Canggu, så vil jeg klar anbefale, at man lejer en scooter. Noget man i øvrigt kan over det meste. Næste gang jeg skal derned, så kommer jeg også til at gøre det – jeg skal bare lige øve mig lidt herhjemme inden, før de kører også lidt vildt. Det kan man ikke komme udenom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Seminyak: Hvor skal man spise?

Bali er et madmekka uden lige og alene det, er grunden til, at man skal tage derned. Hver gang jeg er kommet hjem fra Bali, er der flere som har spurgt mig, om de der økologiske cafèer, der serverer farverige fruit bowls og fantastiske salater ligger over det hele. Det gør de desværre ikke og man skal vide hvor de er for at finde dem. På de store gader, er Bali præcis som et hvert andet turiststed, hvor man kan få alt fra sushi til hakkebøf. Når det så er sagt, så har jeg aldrig spist så godt, som jeg har dernede og selvom det tager lidt til at researche efter de helt rigtige steder, så er det hele arbejdet værd. Lad mig præsentere jer for nogle af de perler vi opdagede.

Cafè Shelter

Shelter opdagede vi allerede første gang vi besøgte øen og blev så vilde med det, at vi tog derhen som det første, da vi vågnede på vores første dag på min 2. Bali-tur. Den ligger i Seminyak, på en lille sidegade, til en af de store veje. Den består af to dele; cafèen og Nalu balls. Når man ankommer bliver man mødt af en lille bar (det er Nalu bowls-afdelingen). Her kan man sagtens sidde og nyde en af de mange fruit balls. Man kan også sagtens bestille dem oppe i cafèen. Her kan man også få de mest fantastiske salater, wraps, burgere, juices, iskaffe og hvad man nu ellers har lyst til. Indretningen og stemningen er helt fantastisk og man føler lidt, at man sidder i en jungle. Jeg kan klart anbefale, at man lige tjekker deres Instagram profil ud. Om ikke andet, bare for at få noget inspiration.

OLYMPUS DIGITAL CAMERACafè Shelter

Cafè Organic

Cafe organic var et af de steder, som vi havde researchet os frem til hjemmefra og den finder man også i Seminyak. Konceptet siger nærmest sig selv. Alt er økologisk, friskt og lækkert. Stemningen er lidt mere vestlig, ren og marmor-agtig i forhold til Shelter, men det skader jo heller ikke. Også her kan man få et have af salater, fruit bowls, juice og hvad ved jeg. Jeg kan varmt anbefale deres Rainbow-grød og deres Fruitbowls, som man får serveret i en kokosnød. Her skal man komme tidligt, for det er tydeligvis et af de populære steder. Deres Instagramprofil er bestemt også et besøg værd. De har i øvrigt også et sted i Canggu, men det har jeg ikke besøgt endnu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERACafè Organic

Sistersfield

Sistersfield var et af de steder, som vi også var blevet anbefalet at besøge. Stedet er forholdsvis stort og godt placeret i midten af Seminyak. konceptet er egentlig lidt det samme som de to førnævnte; sundt, farverigt og lækkert. Klart et sted, som jeg vil anbefale til morgenmad eller frokost.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASisters Field

Sea Circus

Sea cirkus var også et af de steder, som vi besøgte første gang vi var på Bali og vi blev så vilde med det, at vi kom tilbage flere gange på en den ene weekend. De serverer både morgenmad, frokost og aftensmad. De har alt fra Burger, burritos, casadillas og lækre salater. Jeg kan virkelig anbefale deres salat-mix, som består af en quinoasalat og en linsesalat. Restauranten ligger i en farverig og festlig bygning, som også er enormt fotogen.

ccSea Cirkus – Udefra og indefra

Motel Mexicola

Okay, når det kommer til det her sted, så kan jeg faktisk kun udtale mig om deres drinks (som er gode) for vi nåede aldrig at spise der. Men det er et sted, som jeg klart vil anbefale, at man smutter forbi. Som navnet også antyder, så er temaet Mexicansk. Det er et KÆMPE sted, der som sagt både serverer mad og drinks. Det jeg elsker ved det, er stemningen og farverne. Alt er gennemført ned til mindste detalje og hver eneste aften omkring kl. 22 spiller bandet op til fællesdans og så stikker det altså helt af for stemningen. På min rejse i April 17 havde jeg den sjoveste aften derinde og det er et af de steder, hvor det føles som om, at festen aldrig stopper.

Ubud: Hvor skal man spise?

Det var på min rejse i April 17 at jeg for alvor opdagede, at Ubud måske er Bali’s aller vildeste sted, hvis man elsker sund mad. Det er som om, at de der fantastiske spisesteder lå over alt og vi nåede kun at prøve et minimum af dem. Men heldigvis nok til at komme med et par anbefalinger.

Kismet

Det sted var så godt, at vi endte med at spise der to aftener i træk. Holy moly hvor var det bare helt fantastisk. Man skal ikke lade sig skræmme af, at menukortet primært er vegansk. Deres salater, burgere og drinks var fuldstændig fantastiske. Stemningen er tjekket, men hyggelig, deres service er i top og priserne er i bund. Der skal man bare hen, når man besøger Ubud og lov mig at prøve deres salat bowls eller veganske lagsane.

Sage

Endnu et ret fantastisk vegetarisk sted. Det ligger lige ved Labak-hotel, som jeg omtalte tidligere. Jeg har kun prøvet deres morgenmad, men den var helt i top. Kortet er meget klassisk, med Bowls, smoothies, salater og alt det der.

sagekismetMorgenmad på Sage // Middag på Kismet

Alchemy

Som jeg også har nævnt længere oppe, så var Alchemy et sted jeg besøgte på min 2. Bali-rejse, men havde det så vildt over det, at jeg måtte tilbage. Deres koncept er “build your own” og det er både når det kommer til salater og smoothie bowls. Begge er helt fantastiske og hvis man bestiller deres bowl, så må man på ingen måde gå glip af deres coconut whipped cream.

Canggu: Hvor skal man spise?

Canggu er afgjort stedet, hvor det er nemmest af finde alle de klassiske Bali-cafèer. Her er det faktisk dem, som udgør størstedelen og de er ikke svære at finde frem til. Et hurtigt kig på Tripadviser giver et ret godt overblik og her får I også lige et par stykker:

Betelnut

En super hyggelig cafè hvor man kan sidde i skyggen og chille, sammen med alle de andre typer, som også har fundet vejen til Canggu. De serverer alt det klassiske: Burgere, salater, smoothie bowls og jeg kunne blive ved.

The Shady Shack

Nok det bedste sted, jeg har spist i Canggu og det er det sted jeg hele tiden tænker tilbage på, når jeg tænker på alt Bali-maden. Deres salat Bowl med Tempeh er helt fantastisk og så er stemningen bare top-hyggelig. Man sidder i en gårdhave mit ude i en mark, omgivet af palmer og god stemning. Der skal man tage forbi.

Pomelo cafè

Det her er faktisk ikke et af de der helt populære steder i Canggu og jeg forstår ikke helt hvorfor. Som sådan kan det heller ikke mere end alle de andre, men der er bare enormt hyggeligt og de har den fineste lille gårdhave, hvor der endda er en lille pool. Det er også et ret genialt sted at arbejde, hvis man har planer om den slags 😉

Green Ginger

Green Ginger er et af de steder, som ikke ser ud af specielt meget udefra og selvom det er et forholdsvis lille sted, så er stemningen derinde top-hyggelig og det er er perfekt sted, hvis man gerne vil have et hurtigt og simpelt måltid. Temaet er asiatisk og så vidt jeg husker, er de fleste retter også vegetariske og veganske. Jeg kan vist godt slå fast, at den her guide henvender sig ret meget til vegetarer 😉

pomeloMorgenmad på Pomelo Cafè // Middag på The Shady Shack

Shopping på Bali

Bali er et helt fantastisk sted at shoppe. Naturligvis ikke på den der high fashion-måde, men er man til sommerkjoler og farverigt interiør, så skal man nok kunne gøre sig nogle gode fund. Priserne er er meget lave og i de fleste butikker, kan man også forhandle lidt om priserne. Havde jeg bare haft plads i min kuffert (eller lejlighed, for den sags skyld) kunne jeg snildt have købt mig fattig i diverse puder, tæpper og et hav af nips-ting, hver eneste gang, jeg har besøgt øen.

Er man til smykker, sko og lædertasker, så vil man heller ikke blive skuffet og også på de ting, er priserne helt i bund. Man kan sagtens finde de fineste armbånd til omkring 5 kr. og et par pæne lædersko for godt 100 kr. Det jeg købte mest af, var faktisk små toilet og make up tasker. Dem har de virkelig mange af og de findes i et hav af forskellige farver og størrelser.

Jeg vil hjertens gerne komme med en beskrivelse af de forskellige butikker, men det er svært, for de ligger mere eller mindre over det hele og er bestemt ikke svære at finde. Især i Seminyak.

I Canggu er det lidt anderledes. Her ligger butikkerne ikke side om side og på den måde fornemmer man hurtigt, at man ikke befinder sig et sted, med den klassiske turisme.

I Ubud  by er det lidt ligesom i Seminyak – her ligger der også den ene butik efter den anden og så må man heller ikke snyde sig selv for at besøge Ubud-marked, som jeg også nævnte lidt længere oppe.

Orker man ikke at tage den gå op og ned af de mange gader, så kan jeg også anbefale en tur på Seminyak flea market. Det er ikke et loppemarked, som navnet antyder, men et marked med en masse små boder, der sælger alt fra smykker, tæpper, tøj og skøre souvenirs. Man finder ikke noget der, som man ikke kan finde i butikkerne på gaderne, men derimod har man det hele samlet på et sted.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAGODT AT VIDE

Trakfik: Der er MEGET trafik på Bali og især omkring de store byer. Man skal forberede sig på, at holde meget i kø og indstille sig på, at de kører med livet som indsats. Så har jeg heller ikke sagt for meget 😉

Vejret: Der er varmt på Bali – som i MEGET varmt og luftfugtigheden er rigtig høj. I dagstimerne, når solen bager, så vil jeg klart anbefale, at man opholder sig tæt på en pool eller en strand.

Befolkningen: Aldrig har jeg mødt så mange venlige mennesker, som jeg har på Bali. Alle er søde, hjælpsomme og snaksaglige. Derudover er det overraskende gode til Engelsk. Der er naturligvis enkelte, hvor det ikke går så godt, men det var ikke noget jeg oplevede problemer med.

Valuta: Deres Valuta er en smule skør. 100 danske kroner er godt 200.000 Indonesiske rupiah. Så man skal altså lige have godt styr på sine 0’er. Personligt er jeg ikke specielt stærk, når det kommer til tal, så jeg fik mine udfordringer dernede.

Lost guides: Sidst men ikke mindst, så vil jeg anbefale ALLE der skal til Bali at købe bogen Lost Guides. Vi fik fingrene i den allerede første gang vi var dernede, fordi Rikke sjovt nok var inviteret til dens lancering, dagen inden vi skulle afsted. Det er gennem den, at vi har fundet frem til alle de fantastiske steder og jeg tror helt sikkert, at den har haft indflydelse på min kærlighed til Bali. Den kan købes online HER. Både som almindelig bog og som E-bog. Derudover er der også flere af de lidt mere moderne butikker dernede, som forhandler den.