POSTKORT FRA YSTAD SALTSJÖBAD

OLYMPUS DIGITAL CAMERASkjorte fra Munthe

Ystad Saltsjöbad! Det må næsten være det tætteste man kommer på paradis her i skandi-land. Det er i hvert fald ikke uden grund, at folk bliver ved med at valfarte dertil, weekend efter weekend. Som I nok har fornemmet herinde og henne på Insta, så var det der, jeg tilbragte min tid i søndags og mandags og det eneste negative jeg kan komme i tanke om er, at tiden gik alt alt for hurtigt.

Jeg var afsted sammen med min rejsepartner-in-crime, Julie og faktisk har vi talt om at tage sådan en tur i noget der føles som 100 år og jeg forstår ikke hvorfor, det har taget os lang tid at komme afsted. Men I ved hvordan det er med hverdagen, tiden og to forholdsvis pakkede kalendere. Men lad nu det ligge, for afsted kom vi og her er lige en million milliard billeder, fra et af de skønneste døgn, jeg længe har haft.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASelvom man først kan tjekke ind kl. 15 tog vi afsted fra København om formiddagen. Vi havde egentlig planer om at leje en bil og køre om eftermiddagen, men som jeg fortalte her, besluttede vi i sidste øjeblik, at tage bussen. Det viste sig heldigvis at være langt nemmere, end jeg havde turde håbe på.

Det er ikke helt nemt at finde information om offentlig transport, men Julies mor kendte til at lille trick. Det er nemlig sådan, at Bornholmer-bussen stopper i Ystad og den kan man nemlig tage fra hovedbanegården. Derfra taget det kun en times tid og koster 100 kr. Det kan man jo ikke engang køre halvvejs over broen for 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ystad3Når man lander deroppe, skal man huske at gå en lille tur langs vandet. På begge sider af hotellet ligger der de fineste små pastelfarvede strandhuset. Så bliver det næsten ikke mere instagramable 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERAEfter vores gåtur, tilbragte vi et par timer i spaen og her er det noget nær umuligt ikke at komme helt ned i tempo. Der er flere forskellige bade, både inde og ude. Store rum, hvor man kan ligge i senge og snakke eller læse i de mange magasiner, der også er tilgængelige. Om aftenen drak vi en flaske et glas vin på værelset, inden den stod på middag i restauranten. I dagens anledning, var jeg hoppet i den fineste røde kjole, jeg ejer

ystad2Den bedste travel-buddy og en af de lækreste vegetar-retter, jeg længe har fået. En bund af hummus, toppet med tempurastegte svampe og parmesan. Det er 3. gang jeg besøger Ystad og jeg har fået den ret hver eneste gang. Ganske enkelt fordi, den smager som en bid af himlen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ystad4

ystad1Og så er der den berygtede morgenmadsbuffet. Den nævner folk altid, når de snakker om Ystad, hvilket naturligvis er helt forståeligt. Der er alt hvad hjertet begærer; brød, yoghurt, juicer, pålæg, frugt og ikke mindst vafler. Det eneste man godt kunne være foruden, er køen ved Vaffel-maskinen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAKort sagt, så spiller ALT på Ystad og der skal ikke gå for lang tid, inden jeg skal derop igen. Derfor er jeg også virkelig glad for at have fundet en ret nem måde at komme derop. Min kærlighed til den svenske idyl er bestemt ikke blevet mindre efter weekenden og derfor er jeg også ret glad for, at jeg snart skal en tur over sundet igen. Men det kan vi lige snakke om på et andet tidspunkt ♥