COACHING – SÅDAN FIK JEG EN BEDRE STRUKTUR I MIN HVERDAG

Som den opmærksomme læser nok har bemærket, så har jeg, over de seneste måneder, gennemgået et forløb med coaching og et helt vidunderlig en af slagsen. Min coach hedder Zuzan og jeg har næsten ikke ord der beskriver, hvor godt det har været for mig. Gennem forskellige sessions, har vi været omkring meget forskellige emner. Dog med det tilfælles, at de forhindrede mig i at være 100% størstedelen af tiden og i altid er den bedste version af mig selv.

Her efter vores forløb, er det heller ikke fordi jeg er 100% i mål og går og griner alle min vågne timer, eller har det for vildt over mig selv, i alle de relationer, jeg indgår i. Der er stadig fejl og ting, der kan blive meget bedre end de er. Men jeg er kommet enormt langt og der går ikke en time, hvor jeg ikke tænker over de ting, som jeg har fået med fra forløbet. Vi har bl.a snakket om nogle af de sider af mig selv, som jeg virkelig ikke bryder mig om og om den der alderskrise, der virkelig har tynget mig, de seneste år. Begge punkter fylder langt mindre nu og når de gør, så ved jeg også hvordan jeg skal håndtere dem. Coaching virker – det er sikkert og vist.

Coaching og struktur i arbejdslivet

Når arbejdslivet udfordrer

Til hver session har jeg, som udgangspunkt, bestemt hvad min coaching skulle handle om og til vores seneste, var jeg faktisk ikke i tvivl om hvad temaet skulle være; Mit arbejdsliv og det der med rent faktisk at få GJORT alt det jeg gerne vil, i stedet for blot at drømme.

Ser I, jeg har egentlig altid set mig selv som lidt af en do’er og som forholdsvis handlekraftig. Når jeg ville noget, så gjorde jeg det. Eller jeg gjorde i hvert fald et forsøg. Det er også ganske rigtigt i flere af livets aspekter. I hvert fald af dem, hvor løsningen er nem og hvor jeg præcis ved, hvordan jeg skal komme frem til den.

Det bliver langt værre, når jeg kaster mig ud i lidt mere komplicerede ting og hvor løsningen nok nærmere skal findes i processen eller hvor det kræver meget af mig – hvis det giver mening? Det er især i mit arbejdsliv, at det bliver en udfordring. Lad mig prøve at komme med et eksempel, hvis det lyder som sort snak:

Jeg har SÅ mange ting jeg gerne vil. Idèerne til nye blogindlæg står i kø, jeg vil gerne oppe mit game på Instagram og jeg vil også gerne arbejde endnu mere på min webshop og udvide forretningen. Alle nogle forholdsvis store ting, som kræver en del. Skulle jeg nå det hele, vil jeg være nødsaget til at omstrukturere min måde at arbejde på – for tiden skal jo findes et sted. Men det hænger jo ikke sammen med, at jeg også gerne vil opdatere herinde dagligt og tilmed pleje mine relationer ved f. eks at deltage i møder og events. Derfor ender jeg altid i den klassiske “jeg gør det i næste uge-situation” og når det så bliver næste uge, så var der sørme heller ikke tid til at sadle om også gøre alt på en ny måde.

Jeg ender med at tage den nemme løsning og bruge min tid på det jeg VED at jeg kan finde ud af og som jeg VED fungerer. Det kan godt være at jeg ikke revolutionerer og fornyer mig selv, men det fungerer. Der resulterer oftest i, at jeg bliver skuffet og mig selv og føler mig utilstrækkelig og at min udvikling går i stå.

Er det noget, I kan kende fra jeres eget arbejdsliv? Da jeg fortalte Zuzan om min situation, fortalte hun mig i hvert fald, at netop den problemstilling, er noget, som rigtig mange af os kæmper med (eller mod?) og at det ofte er her, at coaching kan være en virkelig godt løsning, hvis man vil bryde sit mønster.

Coaching og struktur i arbejdslivet

Hvad kan coaching hjælpe med?

Ja, her kommer hele pointen med coaching. Zuzan kommer på ingen måde med løsningen på alle mine problemer. Hun stiller derimod de rigtige spørgsmål der gør, at jeg rent faktisk selv kommer frem til løsningen, for det sjove af det hele er, at vi helt inderst inde faktisk godt ved hvad vi skal gøre – vi skal bare have det sagt og skåret ud i pap, bogstaveligt talt.

Efter vores session kørte jeg hjem og var mere motiveret, end jeg længe har været. Som det første købte jeg en kalender og gik i gang med min midmapping og her en lille måned efter, holder jeg stadig fast i mine gode vaner og de har så sandeligt gjort en kæmpe forskel for strukturen i min hverdag og jeg er kommet godt i gang med flere (faktisk mange) af de ting, som jeg bare.ikke.kunne tage mig sammen til.

Jeg elsker jo at dele ud af alle livets tips herinde og derfor får I også en lille håndfuld af de vigtigste, jeg har taget med mig fra mit coach-forløb. Jeg er sikker på, at hvis, de af jer, der kan genkende alt det jeg netop har beskrevet, taget dem til jer, så vil I mærke en kæmpe forandring.

Coaching og struktur i arbejdslivet

DE BEDSTE TIPS

Mindmapping

Da Zuzan foreslog, at jeg skulle lave et mindmap for hver af mine små forretninger (Blog, Instagram og Windflower) var min første tanke, at jeg ikke orkede at kaste mig ud i en omgang skolearbejde igen. Men jeg tog selvfølgelig udfordringen op og er du gal, det virkede. Da jeg først kom i gang fløj idèerne ud af mig og da jeg pludselig så dem samlet og skrevet ned på papir, virkede det pludselig langt mere struktureret og endda også realistisk. Det gode ved mindmapping er, at det kun er fantasien der sætter grænser og det sker også, at det hele løber lidt løbsk. Men det er jo bedre, end at der ikke sker noget. I mit tilfælde er det også langt fra alle idèer, der er blevet ført ud i livet, men flere af dem er og andre har drevet til nye idèer og tanker.

En fysisk kalender

Skynd dig at få fingerne i en fysisk kalender, hvor du KUN noterer de arbejdsmæssige ting. Den har godt nok også været guld hver for mig. Jeg er vandt til at holde styr på mine aftaler og planer via kalenderen på min Iphone, men alt hvad jeg skulle nå arbejdsmæssigt var oppe i mit hoved. Eller nærmere bestemt, de deadlines og ting jeg skulle nå, som ikke handlede om min fysiske tilstedeværelse.

I alle mine år som blogger, har jeg bare kørt mit content lidt på gefuhl. Selvfølgelig med et par enkelte faste rammer som at der f. eks var skulle deles webshop-favoritter hver mandag og budgetfund hver lørdag. Nu er jeg begyndt at skrive alle mine arbejdsmæssige mål ned i en fysisk kalender, der viser et overblik over hele ugen. Det giver præcis den struktur, som jeg altid har manglet og inden jeg går i gang med ugen, har jeg lagt en plan over mit indhold og indtil nu, har det faktisk lykkedes mig følge den nogenlunde.

Prioritèr

Som sagt, er et af mine største problemer, at jeg vil det hele, men desværre kun har 24 timer i døgnet. For mig har det været enormt gavnligt at notere alle mine idèer og planer (bl.a via mindmapping) og derefter har jeg ganske enkelt listet dem i en prioriteret rækkefølge, der også er realistisk. Nogle uger er der plads i kalenderen og dermed tid til at nå mere. Andre uger når jeg ikke meget mere end det, jeg “skal” og må tage en pause fra nogle af alle mine drømme om alt det nye. Men netop fordi det ikke var en del af planen, så føles det ikke som et nederlag, når jeg ikke når det.

Vær realistisk

Sidst, men bestemt ikke mindst: Vær realistisk og sæt kun de mål, som du VED, at du kan opnå. Det føles ærligt talt ikke særligt rart, hvis man gang på gang må erkende, at man har sigtet for højt. Til gengæld føles det ekstra godt, når man så når dem. Så start i de små og tro mig, så skal man nok stige i niveau, når succeserne begynder at vælte ind.

Hvis nogen af jer skulle sidde inde med flere spørgsmål om coaching og det der med at have en coach og hvad sådan en faktisk kan, så har Zuzan besvaret en lang række spørgsmål i et tidligere indlæg.

Coaching og struktur i arbejdslivet

 

Feel free to share
Facebook
Pinterest
Email
Abonner
Giv besked om
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
View all comments