EN WEEKENDTUR TIL BRÜGGE I BELGIEN

For et par uger siden var jeg så heldig at komme på en weekendtur til den Belgiske by, Brügge. Det er langt fra min første tur til Belgien og heller ikke første gang, at jeg kom hjem med en virkelig god oplevelse. Jeg har tidligere både besøgt Bruxelles og Antwerpen og hvis I spørger mig, så er alle de belgiske-byer et par ret undervurderede weekenddestinationer. Hvis man en dag overvejer at prøve noget andet end Berlin, Paris og London, så husk på Belgien. Der er virkelig vidunderlig.

Turen blev heller ikke mindre skøn af, at jeg havde min skønne travel-buddy Katrine under armen og at foråret i den grad havde meldt sin ankomst. Selvom vi kun var i slutningen af Februar, bød alle dagene på høj sol og over 15 graders varme. Alle blomsterne var ved at springe ud og der duftede af forår over alt.

En weekendtur til BrüggeReklamelinks: Strik fra Arket Nederdel fra Arket Strømpebukser fra Gucci og taske fra By Far

Brügge er en forholdsvis lille by, som er placeret i den vestlige del af landet. Belgien i sig selv er heller ikke særlig stor (Faktisk ikke meget større end Jylland og alligvel har de godt 11 millioner indbyggere og der tales tre forskellige sprog) Dem hurtigste vej dertil er at hoppe på et lille fly. Her lander man i hovedstaden Bruxelles og fra lufthavnen tager man på et tog til Brügge. Togene går et par gange i timen og rejsen tager ca. halvanden time. Vi forlod København ved middagstid og sad på en hyggelig cafè i Brügge centrum omkring kl. 15. Nemmere bliver det næsten ikke.

Brügge er en af de hyggeligste europæiske byer jeg har besøgt til dato. Gaderne er smalle og brostenbelagte, bygningerne er gamle og emmer af gode historier og eventyr. Man forstår godt hvorfor det er lidt af et “must-see” for Belgiens turister. Mange vælger at bo i en af landets større byer og tager dertil på en endagstur. Det kan man også sagtens, men jeg vil klart anbefale at bruge mere end blot en enkelt dag, for byen har virkelig meget at byde på.

HOTEL

Da vi ankom til byen fredag eftermiddag, tjekkede vi ind på vores hotel som det aller første. Ca. 10 minutters gang fra togstationen ligger Monsieur Ernest og jeg kan godt fortælle jer, at både Kat og jeg, havde svært ved at få armene ned, da vi trådte ind i den fine hall. Det er et lille hotel i bedste franske boutique-style og der er bestemt kræset om indretningen. Over alt er der fine små detaljer og det indbyder i høj grad til hygge.

Værelserne er forholdsvis små, men der er alt hvad man har brug for. Hver dag serverer de morgenmad og udvalget kan man ikke sætte en finger på; friskpresset juice, granola, yoghurt, friskbagtbrød, frugt, pålæg og jeg kunne blive ved.

Det er placeret et stenkast fra gågaden og alle de seværdige ting i byen. Tilmed er den nærmest nabo en af byens små fine kanaler og om sommeren kan man sidde på hotellets terresse, som er placeret i vandkanten og nyde en drink.

En weekendtur til BrüggeHotel Monsieur Ernst

En weekendtur til BrüggeReklamelink: Kjole fra Arket

RESTAURANTER

Brügge har et kæmpe udvalg af restauranter og ikke mindst barer. Da vi kun havde to dage i byen, var det selvfølgelig begrænset hvor mange vi fik prøvet. Men vi havde ikke en eneste dårlig oplevelse – lad mig sige det sådan. Da vi gik rundt i de små og hyggelige gader, spottede vi både små fine og franske cafèer, thai-restauranter, italienske og diverse bistroer. Vi kan selvfølgelig heller ikke komme udenom, at vaflens hjemland, som vi har med at gøre og på hovedgaderne finder man den ene vaffelshop efter den anden.

Restaurant Bonte B

Her spiste vi den første aften og hold da fast for en lækker omgang. Vi fik serveret deres 6-retters menu, hvor vi kom godt igennem deres udvalg. Et udvalg, der består af et møde af alverdens forskellige køkkener. Vi var både omkring det nordiske, det italienske med en vidunderlig trøffelpasta, det vietnamesiske med et par lækre boa og sluttede af med en frisk og lækker dessert. Det var uden tvivl turens bedste madoplevelse.

En weekendtur til BrüggeBonte B

Le pain Quotidien

Lørdag spiste vi frokost på Le pain Quotidien (jeg har aldrig fundet ud af hvordan det rent faktisk udtales) Nogle af jer kender den måske fra andre storbyer rundt omkring i verden. Jeg har i hvert fald både besøgt en i L.A og i Paris. Hvis man er til lækkert brød, friske salater og sandwich, så er det en sikker vinder. Desuden er indretningen totalt on point og det er sådan et sted, hvor man bare har lyst til at blive hængende. På de varme dage, kan man nyde sin mad i den hyggelige gårdhave, som også er indrettet med smukke planter og flotte møbler.

En weekendtur til BrüggeLe pain Quotidien

Eethuis Karl

Den sidste aften spiste vi på Eethuis Karl og det er en af dem, hvor man bliver en lille smule lykkelig, når man træder ind ad døren. Udefra ser det ikke ud af meget, men den lille restaurant er indrettet som en hyggelig dagligsture med pejs og masser af hygge. Vi fik restaurantens 3-retters menu med gode vine og lækkert brød on the side. Hovedretten glemmer jeg sjældent; en vanvittig lækker risotto med trøffel og grønt. Deusuden kunne man selv vælge sin dessert og det er altid et stort win for sådan en som mig, der ikke er den helt store kage-spiser. Jeg kunne nemlig også nøjes med at få en Irish coffee og det er altså altid en god afslutning på et måltid.

En weekendtur til BrüggeEethius Karl

En weekendtur til BrüggeTidlig forår i Februar

En weekendtur til BrüggeReklamelinks: Jakke fra Gina Tricot Bukser fra Gina Tricot Taske fra By Far

HVAD SKAL MAN LAVE

Brügge er så fint, at man snildt kan få et par dage til gå med at gå rundt i de små hyggelige gader og sætte sig på en af de utallige cafèer, når man trænger til en forfriskning. Går man rundt blandt kanalerne, kan man jo passende hoppe på en lille sejltur. Det er der rig mulighed for. Et museumsbesøg kunne også være en god beskæftigelse og selvom Brügge er en lille by, er der flere at vælge imellem. Man kan se en liste over de mange museer lige her og der vil man også opdage, at man bl.a kan opleve klassiske værker fra ingen ringer end Picasso og Michelangelo.

Er man stor øl-fan (ligesom undertegnede) så kunne et besøg på det populære bryggeri Bourgogne des Flandres være et hyggeligt sted at tilbringe et par timer. Her kan man f. eks nyde en god hjemmebrygget belgisk øl og de har naturligvis også en enormt hyggelig terresse.

Shopping

Jeg havde slet ikke regnet med, at Brügge ville være et ganske udmærket sted at få stillet shoppe-trængen. Taget byens størrelse i betragtning kom det alligvel som en overraskelse, at man finder butikker som Zara, Mango og H&M.

På en af mine andre ture til Belgien opdagede jeg butikken Sissyboy og sådan en har de sørme også i Brügge. Man må ikke snyde sig selv for at slå et smut forbi og jeg vil gå så langt som at sige, at der er garanti for at gøre et godt fund. De har en perfekt blanding af interiør, tøj, bøger og skønhedsprodukter. Alt sammen til enormt gode priser.

En weekendtur til BrüggeSissyboy

Dille og Kamille er en butik, der er placeret lige ved siden af Le pain Quotidien og det er altså lidt af et mekka, hvis man er til pænt interiør til enormt gode priser. Den kan nok bedst af alt sammenlignes med Notre Dame i København, hvor man kan købe det pæneste service, små lamber, notesblokke, potteplanter, krydderier osv. Hvis det ikke var fordi vi kun rejste med håndbagage, så havde jeg købt de første 10 tallerkner med hjem.

En weekendtur til BrüggeDille og Kamille

Think Twice er byens vintagebutik og selvom vi havde håbet at finde flere af den slags, så blev vores lyst stillet. Det er en helt klassisk vintagebutik, hvor man kan finde seje sweatshirts, jakker, blomstrede sommerkjoler og små lædertasker. Alt sammen til rigtig gode priser, som er noget lavere end i de danske vintagebutikker. Jeg kan vist godt afsløre, at ingen af os gik tomhændet derfra.