NEW EVERIE PRINT

MINE BEDSTE TRÆNINGSTIPS

Sport, træning og sundhed hitter jo som aldrig før. Det er her, der og alle vegne. Før jeg selv blev en sportsidiot, synes jeg ærligt talt, at det var pænt irriterende, når folk altid snakkede om deres træning og delte billeder på de sociale medier, som talte direkte til min dårlige samvittighed. Det værste de kunne gøre var at fortælle mig, at man får det “åååhh så godt” efter en træning og at man “får meget mere energi”.

Bull shit, tænkte jeg. Men hvad skete der så? Jeg begyndte at løbe en lille smule og jeg skal være ærlig og indrømme, at i løbet af de første tre måneder, var der ikke noget der mindede om fornøjelse over det. Men pludselig kunne jeg faktisk mærke, at min krop fik det bedre og at jeg faktisk fik lidt mere energi. Præcis som sportsidioterne havde fablet om.

I dag er det godt og vel et år siden, at løb blev en fast del af min hverdag og noget, som jeg faktisk føler at jeg bliver “nødt til” for at holde min krop i balance. Siden har jeg også deltaget i et par motionsløb og gennemført min første halvmaraton, på en tid, som jeg aldrig havde turde håbe på (1 time og 46 min, så vidt jeg husker)

Som jeg efterhånden har fået nævn et par gange, kaster jeg mig ud i mit første maraton til April. Derfor er min træning forholdsvis intensiv (og hård) lige nu og de næste par måneder. Pt. løber jeg omkring 40 km. om ugen. Jeg supplerer med den træning jeg får i Vitamin Well-bootcampen og med Crossfit en eller to gange om ugen (hvis jeg nogensinde lærer det ordentlig).

Nu lyder jeg sikkert pisse irriterende, men at komme afsted, er faktisk aldrig et problem for mig længere. Min udfordring ligger nok nærmere i at lade min krop hvile. Jeg er typen, der hurtigt bliver besat af ting og om det er sundt eller ej, kan jo diskuteres. Herunder har jeg samlet en håndfuld tips til motivationen. Alle nogen, der får mig ud af fjerene gang på gang..

træning

? First of all; lækkert træningstøj. Det er absolut afgørende. Her mener jeg både noget, som er behageligt at have på og som også ser pænt ud. Efter en træningstøj-shoppetur, får man med 90% sikkerhed lyst til at prøve det af, hurtigst mulig. Lidt ligesom når man køber en smuk og festlig kjole. Der kan det også kun gå for langsomt med at finde en anledning til at tage den på. Da jeg begyndte at træne, hoppede jeg altid i en gammel sweatshirt og bomuldsleggings. Jeg tænkte, at det var “fint nok”. Det var lige indtil jeg prøvede med træningstøj i lækker kvalitet. Det GØR en forskel. Jeg kan bl.a varmt anbefale Stella Sport. Det er både pænt og godt.

? Når vi snakker om løb, handler det også om at finde de helt rigtige løbesko. Igen lavede jeg også en fejl da jeg begyndte. Jeg startede nemlig i et par billige fra Føtex og det var egentlig bare som at have mursten på fødderne. Jeg opdagede det bare først, da jeg prøvede nogle andre. Siden i sommers har Lunarglide fra Nike været mine favoritter. Jeg har dog hørt, at Adidas snart lancerer en revolutionerende løbesko, som jeg håber at få mulighed for at prøve.

? Træn sammen med andre. Mange af mine løbeture tager jeg selvfølgelig alene. Men så snart muligheden byder sig, vil jeg meget gerne have selskab. Især på de lidt længere ruter er den en god idè. Det ligger bare et lidt større pres og får mig til at yde lidt mere. Hver eneste gang jeg besøger mine forældre, løber min far og jeg et par lange ture sammen. Det er ligesom blevet “vores ting” og noget der også motiverer os begge i hverdagen, fordi vi altid taler om det, når vi ringer sammen. Desuden kan jeg også varmt anbefale løbeklubber. Jeg har selv løbet sammen med NBRO og tænker også at jeg joiner igen, så snart vejret bliver lidt varmere. I Vitamin well bootcampen er vi ca. 10 bloggere og det er virkelig også en skøn måde, at få set hinanden på.

? Sæt mål. Lidt af en klassiker, men det virker. Shit hvor var jeg lykkelig da jeg løb 8 km for første gang. Det samme da jeg rundede 10 og 15. Da jeg løb over målstregen til halvmaraton, var jeg høj i flere dage efter.

? Brug en trænings-app til at holde styr på dine tider. Der er ikke noget bedre end at gå tilbage i arkivet og opdage, at man faktisk har forbedret sig. Endomomdo er en sikker vinder.

? Når det handler om andre former for træning, har jeg også erfaret, at det vigtigt at lave det som man synes er sjovt. Selvfølgelig kan man lære at elske ting, men personligt kommer jeg aldrig til at elske vægtløftning og hvis jeg vidste, at jeg gik en time med med pumpe-træning i møde hver gang jeg skulle træne, så ville jeg også have svært ved at holde motivationen oppe.

Ha’ altid nedenstående citat i baghovedet. Det virker altid for mig, når jeg er i tvivl

workout

Hvis I har lyst, må I meget gerne fortælle hvad der motiverer jer. Det gør mig så glad, når vi kan hjælpe hinanden ?

2 kommentarer

  • Bliv endelig ved med disse indlæg og tænk ikke på de få, der får dårlig samvittighed over indlæg som disse. Tænk derimod på dem, inkl. mig selv, der rent faktisk bliver så motiveret af disse indlæg, der både klikker lidt lækkert løbetøj hjem OG tager en dejlig løbetur (selvom det småregner!) og bliver rigtig tilfreds med mig selv. Energien, ja der går nok lidt tid, for ærlig talt er jeg lidt smadret lige nu efter løbeturen, Men den skal nok komme og jeg skal ud igen på fredag igen – måske allerede i morgen, hvis mit løbetøj når at komme der hehe.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mie

      Hej Lizbet..
      Det var sørme en dejlig kommentar. Tusind tak for den.
      Og hvor er du bare sej!!

      Siden  ·  Svar på kommentar

Leave some love

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

NEW EVERIE PRINT